ChatGPT; je beste vriend of vijand? Emmanuel en Michelle vechten het uit…

Auteur: Emmanuel van Ommen

Geplaatst op: 07-08-2024

4 Minuten

140 Keer bekeken

Een van de meest besproken ontwikkelingen van de afgelopen tijd is ChatGPT. Een gratis chatbot die door de hulp van kunstmatige intelligentie (AI) kan schrijven. Maar niet iedereen is even blij met de komst van deze tool. Is ChatGPT je beste vriend, of je vijand? In deze blog stappen Emmanuel en Michelle de online ring in en delen hun mening. Benieuwd wie er als eerste knock-out gaat? Lees het snel! 

Emmanuel aan het woord

Toen ChatGPT nieuw was had ik zelf de bewijsdrang om het zo lang mogelijk naast me te laten liggen. Dit had ik omdat ik ervan overtuigd was dat ik beter ben in het schrijven van content dan een of andere tool. Toch ben ik op een minder creatieve middag de tool toch maar eens gaan proberen. Ineens vond ik mezelf in een zee van mooie contentideeën die ik die middag niet zelf had kunnen verzinnen. Vervolgens ben ik ChatGPT toenemend gaan gebruiken en zag ik mijn dagelijkse werk aanzienlijk versnellen. 

    

ChatGPT is gaandeweg steeds meer mijn maatje geworden. Ook ben ik mij gaan verdiepen in prompts. Een ijzersterke prompt en voilá een herschreven vacaturetekst, een blog over een recruitment onderwerp of een arsenaal aan ideeën. 

    

Een eerlijke keerzijde van automatisering is dat het zo makkelijk is, dat ik  laks werd. Hier en daar een spelfout of een fout in de zinsopbouw van een vacaturetekst, omdat ik er steeds sneller mee te weg ging. Hierdoor nam ik niet de tijd om de antwoorden van GPT te checken. Daarom een tip die ik iedereen wil meegeven: gebruik AI tools als ondersteuning van je werk, niet als kern. 

      

Tegenwoordig gebruik ik ChatGPT uitsluitend ter ondersteuning van mijn eigen werk. Ik houd het graag bij een kleine spelling check, suggesties voor een leuk woordgrapje of een uitdrukking of een feitje van de week die ik aan het begin van elke week met het team deel.  


Michelle's beurt

ChatGPT is mijn aartsvijand. 

    

Oké oké, misschien is aartsvijand wat overdreven. Maar als ik zou moeten kiezen tussen vriend of vijand, kies ik voor vijand. Ik vind het namelijk super belangrijk om altijd eerst zelf te blijven nadenken. 


Om mij heen wordt ChatGPT vaak gebruikt om snel antwoord te krijgen op een vraag of om een bepaalde taak over te nemen. Dit gaat van het schrijven van een vacaturetekst of een voorstelstuk, tot aan het bedenken wat je deze week wilt eten of voorbeelden van onderwerpen voor je LinkedIn post. Zelf heb ik alleen nog nooit ChatGPT geopend. 


Waarom niet? 

Stel, je moet een x aantal nieuwe onderwerpen bedenken voor een LinkedIn post. Maar zodra je ze wilt opschrijven, verschijnt er niks op papier. Om dit te verhelpen kan je een aantal dingen doen: 

  • Je vraagt het aan ChatGPT;
  • Je vraagt het aan een collega;
  • Je neemt de tijd en gaat nog harder nadenken. 


Ik geloof er sterk in dat je jezelf door de laatste twee meer ontwikkelt. 


Misschien duurt het wat langer voordat je inspiratie hebt opgedaan. Maar het zorgt er wel voor dat je je hersenen weer goed aan het werk hebt gezet. En ja, dit gebeurt ook als je, na de hulp van ChatGPT, de post zelf gaat schrijven. Maar ook het eerste denkproces is belangrijk. Door hier tijd voor te nemen zal je ervoor zorgen dat je de volgende keer sneller op iets komt, in plaats van dat je nog eerder ChatGPT moet openen.


Nu is ChatGPT niet mijn aartsvijand, en zie ik ook (kleine ;p) voordelen. Het belangrijkste is om een tool te gebruiken voor ondersteuning, niet om iets te vervangen. 


Conclusie

Kortom, onze marketeers zijn niet (meer) verliefd op ChatGPT, maar zien er de voordelen wel van in. Terwijl Michelle weigert neer te buigen voor de automatiseringsfenomeen heeft Emmanuel wel een paar rake klappen geïncasseerd. Maar 10 tellen op de grond lag hij niet. ChatGPT fungeert nu meer als de tape rond zijn vingers in plaats van de bokshandschoenen zelf. En daarmee staat hij in dezelfde hoek als Michelle en zoeken ze graag eerder ondersteuning bij elkaar voordat ze de chatbot initiëren. 

Vind je deze blog interessant?
Deel dit artikel op social media
blog_image

1

Eén van onze vacatures trekt jouw aandacht

2

Schrijf je in en solliciteer

3

In een persoonlijk gesprek leren we elkaar kennen

4

Sprankelend presenteren wij jou bij onze opdrachtgever

5

We begeleiden je tijdens een sollicitatietraject

6

Start met jouw nieuwe baan!

)

Inloggen op Sparklingpeople.nl

Inloggen met social media

Ben je hier nieuw? Maak een account aan! Wachtwoord vergeten?