Clean desk, clean mind!

Auteur: Renate Pauw

Geplaatst op: 09-12-2024

3 Minuten

405 Keer bekeken

Stel je voor:

je komt aan op kantoor, opent de deur en loopt om het hoekje. Daar zie je keurig opgestelde rijen van stralend witte bureaus, netjes naast elkaar. Elk bureau is eenvoudig ingericht met alleen een computerscherm, toetsenbord en muis. Het ruikt fris, de keuken is opgeruimd, en er ligt nergens rommel op de grond. Zo begin jij je werkdag fris en fruitig, toch!?


Of ben jij zo iemand die binnenkomt, haastig de vaatwasser uitruimt, en ondertussen merkt dat er geen kopjes meer zijn omdat ze de vorige dag in de vergaderruimte zijn achtergelaten? Goed, je vindt uiteindelijk een kopje, wast het af, vult het met koffie, en je werkdag kan beginnen.  


Of toch niet... Waar had je je notitieboekje ook alweer gelaten?


Daar stonden nog een aantal belangrijke taken in die ik vandaag moet afronden.


Je keert je laatje ondersteboven, zoekt alle ruimtes af, struikelt onderweg nog over een pingpongbal en vervolgens vind je je boekje in je tas. Oja, die had je daar gisteren in gestopt toen je naar huis wilde gaan.


Pff, als je dit leest, dan wil je je werkdag toch ook overzichtelijk en rustig beginnen?


Hoe je dat doet? Nou zo:

Zorg ervoor dat je de dag afsluit met het opruimen van je bureau en alle spullen die je die dag hebt gebruikt


Zorg er dus niet alleen voor dat je aan het einde van de dag je bureau netjes achterlaat, maar zet ook je kopjes in de vaatwasser, ruim de gemeenschappelijke ruimtes op, en laat geen pingpongballetjes rondslingeren op de grond. Het is belangrijk om dit consequent bij te houden. Het is echt niet zoveel werk, en je zult merken dat het al snel een automatisme wordt. 


Implementeer een facilitaire schema

In elk kantoor zijn er van die klusjes die gedaan moeten worden, maar waar eigenlijk niemand echt zin in heeft. Als je geluk hebt, is er een fulltime schoonmaakster, maar als die er niet is, zul je toch zelf aan de slag moeten.  


Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe vuilniszak in de prullenbak doen, de vaatwasser uitruimen, of het koffiezetapparaat schoonmaken.  


Als iedereen op afgesproken tijden één klusje oppakt, kost het je letterlijk nog geen vijf minuten van je werkweek. 


Collegiaal, kleine moeite, groot resultaat.


Spreek elkaar aan op het netjes houden van de werkruimtes

Niet iedereen is eraan gewend of vindt het belangrijk om zijn (gebruikte) spullen op te ruimen. Sommige mensen hebben het simpelweg niet door, of zijn er nog niet aan gewend.  


Schroom daarom niet om je collega’s hierop aan te spreken. We doen het tenslotte samen en voor elkaar. Dan zal je zien dat het steeds beter gaat.


Bovenal ben ik ervan overtuigd: een opgeruimd bureau, een opgeruimd hoofd!

Vind je deze blog interessant?
Deel dit artikel op social media
blog_image

1

Eén van onze vacatures trekt jouw aandacht

2

Schrijf je in en solliciteer

3

In een persoonlijk gesprek leren we elkaar kennen

4

Sprankelend presenteren wij jou bij onze opdrachtgever

5

We begeleiden je tijdens een sollicitatietraject

6

Start met jouw nieuwe baan!

)

Uitgelichte blogs

Inloggen op Sparklingpeople.nl

Inloggen met social media

Ben je hier nieuw? Maak een account aan! Wachtwoord vergeten?