Employer Branding

Auteur: Stijn Ten Hoeve

Geplaatst op: 27-09-2022

3 Minuten

112 Keer bekeken

Wat is Employer Branding?

Employer Branding, oftewel het bouwen van een identiteit voor jouw organisatie, is het vertrekpunt van een goed werkende marketingstrategie. Het creëren van een aantrekkelijke werkplek staat boven alles. Employer Branding werkt twee kanten op. Het bevordert niet alleen het aantrekken van nieuw personeel, maar ook het behouden van je huidige personeel. Het doel van Employer Branding is dus het aantrekken en behouden van de juiste werknemers.


Interne en externe Employer Branding

Employer branding geeft een duidelijk beeld van wat jouw organisatie onderscheidend en aantrekkelijk maakt als werkgever, zowel intern als extern. Interne en externe Employer Branding versterken elkaar. Intern krijgen de medewerkers een antwoord op de vraag wie ze zijn en wat voor werk ze doen. Intern gaat over wat de medewerkers daadwerkelijk uitdragen. Dat zorgt uiteindelijk voor het behoud van medewerkers.


Het externe imago gaat over hoe de buitenwereld je ziet. Extern vergroot het je profiel als werkgever. Dat zorgt ervoor dat jonge talenten en ervaren experts zich bewust worden van je organisatie en zich uiteindelijk aangetrokken voelen tot je organisatie. Het doel van externe Employer Branding is om actief werkzoekenden bekend en vertrouwd te maken met het werkgeversmerk. De doelgroep moet een idee krijgen wat de normen en waarden van het bedrijf zijn en waarom ze bij jouw bedrijf willen werken. Hierdoor solliciteren uiteindelijk alleen mensen die een binding voelen met het bedrijf en mensen die het doel hebben om er graag te willen blijven werken.


Hoe zet je Employer Branding in?

Het is verstandig om intern van start te gaan: begin bij de identiteit van het bedrijf, zoals de bedrijfscultuur en waarden die jou onderscheiden. Wat maakt jouw bedrijf bijzonder en waarom werken mensen voor jou en niet bij de concurrent? Hoe beter je overbrengt wat jouw bedrijf interessant maakt als werkgever, hoe makkelijker je goede mensen kan vinden en hoe minder groot het verloop is van je huidige werknemers.


Door het interne en externe onderzoek is duidelijk wat de identiteit is van jouw bedrijf. Daarnaast is het belangrijk om de Employer Value Proposition te bepalen. Employer Value Proposition is een model wat alle belangrijke factoren samenvoegt die een werkgever aantrekkelijk maakt. Het laat zien wat een werkgever biedt op het gebied van arbeidsvoorwaarden, werksfeer/-cultuur, unieke punten en purpose. Dit wordt samengevoegd in een model en dat vormt de basis voor je communicatieboodschap. De communicatieboodschap kan je gebruiken voor je website, vacatures en andere middelen om je doelgroep te bereiken.


De communicatieboodschap moet gecommuniceerd worden. Het is belangrijk dat je bedrijfswaarden op een geloofwaardige manier worden uitgedragen. Dit kan op je website of via de socials. Daarop beschrijf je wat jouw bedrijf onderscheidt van andere organisaties. Dit verhaal kan versterkt worden door ervaringen van tevreden, enthousiaste en blije medewerkers. Meer weten over Employer Branding? Download dan onze whitepaper!  

Vind je deze blog interessant?
Deel dit artikel op social media
blog_image

1

Eén van onze vacatures trekt jouw aandacht

2

Schrijf je in en solliciteer

3

In een persoonlijk gesprek leren we elkaar kennen

4

Sprankelend presenteren wij jou bij onze opdrachtgever

5

We begeleiden je tijdens een sollicitatietraject

6

Start met jouw nieuwe baan!

)

Inloggen op Sparklingpeople.nl

Inloggen met social media

Ben je hier nieuw? Maak een account aan! Wachtwoord vergeten?