WE GAAN OFFLINE!
Auteur: Jeroen Tenhaeff
Geplaatst op: 07-03-2023
3 Minuten
872 Keer bekeken
WE GAAN OFFLINE!
Niet iedereen zoekt een nieuwe baan. Sterker nog… de groep actief werkzoekenden is kleiner dan ooit. Toch blijven we massaal vacatureteksten schrijven en worden ze gepusht richting deze groep. Ik zie wel in dat dit werkt, maar toch ben ik er wel behoorlijk klaar mee.
Demand generation in recruitment, ofwel het verleiden van talent om te solliciteren, staat wat mij betreft in ons vak nog in de kinderschoenen. Sparkling People gaat in het tweede kwartaal van dit jaar een statement maken: We gaan stoppen met vacatures. We schrijven ze niet meer, we plaatsen ze niet meer en we halen ze offline! Why? Dat deel ik graag! How? Stay tuned!
Een stukje achtergrond
Ik zie steeds meer bedrijven inzetten op het bouwen van een aantrekkelijk werkgeversmerk. Maar ik zie ook dat we vacatures blijven plaatsen.
Volgens mij is ongeveer 5% van de beroepsbevolking actief op zoek is naar een nieuwe baan.
Een procent of 15% zit niet lekker op zijn plek maar kijkt (nog) niet actief rond. Bij benadering zal 20% goed zitten maar openstaan voor verandering van werkomgeving. Ook deze groep zoekt niet actief. Ik verwacht dat in de huidige arbeidsmarkt 55% niet snel overstapt en zijn huidige job waardeert met een ruim voldoende score. 5% van de beroepsbevolking is niet te bemiddelen. Ik val onder deze doelgroep. Ik laat Sparkling People nooit vallen. In een model ziet dat er zo uit:
Toch zie ik, niet alleen bij concurrerende agency’s maar zelfs onder onze klanten, dat 70% van de campagne budgetten opgaan aan het schrijven en promoten van vacatureteksten. Why? De 55% die je eigenlijk bij je organisatie wilt betrekken zoekt ze niet, leest ze niet en wordt liever verleid met een sterke missie of culture code.
Moet dat niet anders?
Een vacaturetekst schrijven we toch eigenlijk voor de actief werkzoekende? Een vacature promoten via indeed, de nationale of monsterboard bereikt in de basis toch de actief werkzoekende?
Moeten we niet voor 70% inzetten op het bereiken van het roze, oranje en grijze deel van bovenstaande model? Ja dat moet! Dat gebeurd ook door een aantal winnaars… maar nog lang niet door iedereen!
Job boards zijn net teletekst
Denk nu even goed na. Een carrière kans samenvatten in een stukje tekst waarin een opsomming van:
- taken
- verantwoordelijkheden
- benefits, en zeker ook overige zaken
...wordt meegenomen is toch niet meer van deze tijd? Wij hebben onze kandidaten gevraagd wat ze willen weten voordat ze tot solliciteren over zouden gaan. Missie, Visie en Strategie samen met verhalen van medewerkers en waarden van een bedrijf. Dit als Agency in een vacature verstoppen is knap lastig als je bedrijfsnamen verbergd.
Hoe dan?!
Dat laten we begin Q2 van 2023 zien. Wij halen vanaf 31 maart al onze vacatures offline!
Deel dit artikel op social media
1
Eén van onze vacatures trekt jouw aandacht
2
Schrijf je in en solliciteer
3
In een persoonlijk gesprek leren we elkaar kennen
4
Sprankelend presenteren wij jou bij onze opdrachtgever
5
We begeleiden je tijdens een sollicitatietraject
6
Start met jouw nieuwe baan!