Belangrijke skills voor succes in jouw office functie
Auteur: Tessa Sintenie
Geplaatst op: 16-09-2024
3 Minuten
254 Keer bekeken
Office functies.
Voor veel bedrijven de ruggengraat van de organisatie. Het is immers zoveel meer dan achter een bureau zitten en documenten verwerken. Een office functie vereist namelijk een bepaalde skillset om succes te garanderen. Enerzijds harde skills, zoals kennis van tooling en programma's, en anderzijds soft skills, zoals communicatieve vaardigheden en probleemoplossend vermogen. Beide zijn mega belangrijk om succesvol te zijn in een office rol.
Of je nu aan de slag wilt als Administratief Medewerker, Secretaresse of Project Medewerker, het beheersen van de juiste vaardigheden kan een groot verschil maken in jouw dagelijkse prestaties. In deze blog bespreken we vier essentiële skills waarmee je uitblinkt in een office functie.
1 Organisatievaardigheden
Een van de belangrijkste skills om te beheersen is organisatie. Als ruggengraat van de organisatie schep jij immers orde in de chaos. Dat betekent dat je effectief kan plannen, uitstekende tijdmanagement skills hebt en informatie juist bijhoudt. Je houdt je agenda bij, plant zorgvuldig en houdt bestanden op orde. Dit stelt je in staat om deadlines te halen en om projecten soepel te laten verlopen. Wanneer je sterke organisatie skills hebt, kun je ook omgaan met onverwachte wendingen of binnenkomende problemen. Jij bent niet van de leg te brengen!
2 Communicatie
IJzersterke communicatie skills zijn ook erg belangrijk om te hebben voor een office medewerker. Je schakelt immers veel met collega's, klanten of leveranciers, afhankelijk van de functie. Daarom is het belangrijk dat je duidelijke en beknopte emails kunt schrijven, actief luistert tijdens presentaties, en je jouw ideeën en oplossingen helder kunt overdragen. Zo zorg jij voor een soepele samenwerking.
3 Technische vaardigheden
In de huidige office functies is het essentieel om te kunnen omgaan met verschillende software programma's. Denk daarbij aan Microsoft Office (Word, Excel, Outlook), CRM systemen of boekhoudprogramma's. De programma's verschillen per functie, maar het is in ieder geval belangrijk dat je technisch bent onderlegd en snel doorhebt hoe verschillende programma's werken.
4 Probleemoplossend vermogen
Problemen zijn onvermijdelijk, in elke werkomgeving. Het vermogen om snel en effectief om te gaan met problemen, kan een groot verschil maken. Denk daarbij aan creatief denken, kritisch analyseren en knopen durven door te hakken, Of het nu gaat om een technische storing, een niet kloppende factuur of een ander probleem: in een office functie is het belangrijk dat je doelgericht met problemen kunt omgaan.
Werken in een office functie vereist dus verschillende skills. Organisatie en technische vaardigheden gaan je helpen bij de dagelijkse gang van zaken, terwijl communicatie en probleemoplossend vermogen je helpen om op de juiste manier om te gaan met collega's en problemen.
Krijg je het benauwd omdat je niet alle bovenstaande vaardigheden uitmuntend beheerst? Maak je geen zorgen! Bij veel werkgevers krijg je de ruimte om te groeien en jezelf t ontwikkelen. Zo wordt je een steeds betere office medewerker!
Ben jij op zoek naar een office baan? We hebben leuke vacatures openstaan!
- Kennismaken met een recruiter.
- Bekijk onze vacatures.
- Lees onze andere blogs.
Deel dit artikel op social media
1
Eén van onze vacatures trekt jouw aandacht
2
Schrijf je in en solliciteer
3
In een persoonlijk gesprek leren we elkaar kennen
4
Sprankelend presenteren wij jou bij onze opdrachtgever
5
We begeleiden je tijdens een sollicitatietraject
6
Start met jouw nieuwe baan!