Leuke feitjes met Emmy

Auteur: Emmanuel van Ommen

Geplaatst op: 20-11-2024

3 Minuten

21 Keer bekeken

Elke maandag is het zover. Aan het einde van mijn wekelijkse marketingupdate – een overzichtje van de marketingstatistieken van de week ervoor – deel ik een leuk feitje met de rest van de organisatie. Dit feitje kan overal over gaan: soms relevant voor ons werk, maar meestal gewoon lekker willekeurig. Mijn doel? Een glimlach bezorgen op de maandag.


Een groep flamingo’s heet een flamboyance

Soms zit je met vragen. Vragen die uiteenlopen van “Wat zal ik vandaag eten?” tot “Hoe heet eigenlijk een groep flamingo’s?” (want ja, die vraag hebben we allemaal wel eens, toch?). Het antwoord: een groep flamingo’s heet een flamboyance. Perfect woord, vind ik, voor zulke sierlijke, roze vogels. En zo begon, na een suspensevolle twee weken, het wekelijkse fenomeen: Leuke Feitjes met Emmy.


Toen ik dit feitje tijdens de lunch deelde, ontstond spontaan het idee: Waarom niet vaker zulke informatieve knallers delen? Want soms zit je nou eenmaal met vragen waar je het antwoord op wilt hebben. 


Voor mijn collega’s in Alkmaar en Lissabon kwam het als een onverwachte verrassing. Hé, wat grappig, gaat hij dit echt wekelijks doen? Leuk! Mijn eerste feitjes werden warm onthaald, wat me natuurlijk enorm motiveerde om ermee door te gaan.


Feitjes die inspireren

Soms krijg ik zelfs een tegenfeitje terug. Tijdens de Olympische Spelen deelde ik bijvoorbeeld dat wielerkampioen Remco Evenepoel ooit een veelbelovende profvoetballer was. Tot zijn 17e speelde hij bij RSC Anderlecht en PSV. Renate beantwoorde die mail met haar eigen weetje: wist je dat Stefan Nillessen, finalist op de 1500 meter hardlopen, een jaar eerder nog als ober werkte én wekelijks centraal achterin stond bij Groesbeekse Boys? Zulke weetjes maken mijn dag nog mooier.


De achterliggende gedachte

Achter mijn feitjes schuilt een slimme aanpak. Wanneer mensen reageren op mijn feitjes, weet ik zeker dat ze ook de rest van mijn marketingupdate hebben gelezen. Een win-win! Neem Veere, bijvoorbeeld. Van iemand die mijn updates ongeopend in de prullenbak gooide, is zij nu een trouwe lezer én fan van de feitjes.


Het doet me goed om reacties te ontvangen, want ik steek veel aandacht in deze mails. Bovendien weet ik dan dat mijn missie geslaagd is: een glimlach bezorgen op maandag.


Zo… Wie heeft er zin in wat feitjes?

  • Teddyberen met een ethisch randje. De teddybeer ontstond nadat president Theodore ‘Teddy’ Roosevelt tijdens een jacht weigerde een vastgebonden beer te schieten. Een cartoon in de Washington Post inspireerde de geboorte van dit iconische knuffelbeest.
  • Petrichor. De heerlijke geur die je ruikt na een regenbui heet petrichor. Zelfs regen heeft een poëtische kant. Een mens kan deze geur net zo goed ruiken als een haai bloed kan ruiken!
  • Jennifer Aniston heeft sinds Friends niet meer in sitcoms gespeeld omdat volgens haarzelf geen serie aan Friends kan tippen. Ik ben het met haar eens!
  • Oranje wortels, puur Hollands. Ooit waren wortels paars, wit, geel of rood. Nederlandse telers ontwikkelden de oranje variant in de 17e eeuw als eerbetoon aan het Huis van Oranje. Sindsdien is die kleur hét symbool van nationale trots.
  • Waarom de Top-40 een Top-40 is. De bekendste hitlijst heet zo omdat jukeboxen in die tijd plek hadden voor precies 40 singles. Praktisch en iconisch tegelijk!
Vind je deze blog interessant?
Deel dit artikel op social media
blog_image

1

Eén van onze vacatures trekt jouw aandacht

2

Schrijf je in en solliciteer

3

In een persoonlijk gesprek leren we elkaar kennen

4

Sprankelend presenteren wij jou bij onze opdrachtgever

5

We begeleiden je tijdens een sollicitatietraject

6

Start met jouw nieuwe baan!

)

Uitgelichte blogs

Inloggen op Sparklingpeople.nl

Inloggen met social media

Ben je hier nieuw? Maak een account aan! Wachtwoord vergeten?