Recruitment trends voor 2025

Auteur: Tessa Sintenie

Geplaatst op: 15-01-2025

3 Minuten

4 Keer bekeken

2025. Het Chinese jaar van de Hout-Slang. Het jaar waarin NASA’s programma Artemis van plan is om verder te gaan met geplande maanmissies. En het jaar waarin we 80 jaar vrijheid vieren in Nederland. Het belooft dus wat te worden!

Maar wat staat er dit jaar te gebeuren op het gebied van recruitment? Welke trends en ontwikkelingen voorzien we? Ik neem je mee!


:one: AI en automatisering

ChatGPT, MidJourney, Gemini AI en Chatbot. We zijn de afgelopen jaren best bekend geworden met het AI. En wat blijkt? Het blijkt soms best handig te zijn!

We zien dan ook dat AI steeds meer zijn intrede doet in de recruitment wereld. Tools die cv’s scannen, outreaches doen of zelfs de eerste screening doen. AI wordt steeds toegankelijker. Ook aankomend jaar nemen we zeker nog geen afscheid van AI en automatisering. Nee: we gaan er juist meer gebruik van maken. Zo zien we in 2025 een verschuiving van generieke AI-modellen naar AI-oplossingen die specifiek zijn ontworpen voor recruitment doeleinden. Deze gespecialiseerde tools begrijpen onze markt en uitdagingen beter, en functioneren dus beter.

Dus buckle up Recruiters! AI is coming.

 

:two: De Candidate journey

Sollicitaties zijn het nieuwe goud. Schaars! Daarom zien we dat de candidate journey steeds belangrijker wordt. Kandidaten verwachten een soepel, duidelijk en transparant proces. Niet schakelen wordt afgestraft in deze markt.

 We gaan kandidaten dus meer behandelen als klanten. En dat is terecht!

Zorg er dit jaar dus voor dat je volledige recruitmentproces – van het moment van solliciteren tot het onboarden van je nieuwe medewerker – als een huis staat. Behandel die sollicitant als een klant. Zit er bovenop. Laat van je horen en kom afspraken na. Zo zorg je voor een prettige en soepele candidate journey.

 

:three: Mobile first

De millennials onder ons herkennen het misschien wel. Grote aankopen of beslissingen doe je op een groot scherm (lees: laptop of computer). Dat is aan het veranderen! Vroeger (lees: vroegah) solliciteerden we voornamelijk via deze grote schermen. Tegenwoordig zie je steeds meer een shift naar mobiel. Bij ons is inmiddels de meerderheid van het verkeer via zo’n klein schermpje. Zorg er dus voor dat je website én je sollicitatiepagina mobile-proof zijn. Voorkom ellendig lange vragenlijsten en overweeg zelfs om het verplicht uploaden van het cv achterwege te laten. Als je mobile first werkt, ga je dat terugzien in je resultaten.

 

2025 belooft een mooi jaar te worden! Gebruik AI en automatisering in je voordeel, focus je op de candidate journey en zorg ervoor dat je website mobile-proof is, dan staan er mooie dingen te gebeuren!

Vind je deze blog interessant?
Deel dit artikel op social media
blog_image

1

Eén van onze vacatures trekt jouw aandacht

2

Schrijf je in en solliciteer

3

In een persoonlijk gesprek leren we elkaar kennen

4

Sprankelend presenteren wij jou bij onze opdrachtgever

5

We begeleiden je tijdens een sollicitatietraject

6

Start met jouw nieuwe baan!

)

Uitgelichte blogs

Inloggen op Sparklingpeople.nl

Inloggen met social media

Ben je hier nieuw? Maak een account aan! Wachtwoord vergeten?