Recruitment trends voor 2025
Auteur: Tessa Sintenie
Geplaatst op: 15-01-2025
3 Minuten
4 Keer bekeken
2025. Het Chinese jaar van de Hout-Slang. Het jaar waarin NASA’s programma Artemis van plan is om verder te gaan met geplande maanmissies. En het jaar waarin we 80 jaar vrijheid vieren in Nederland. Het belooft dus wat te worden!
Maar wat staat er dit jaar te gebeuren op het gebied van recruitment? Welke trends en ontwikkelingen voorzien we? Ik neem je mee!
AI en automatisering
ChatGPT, MidJourney, Gemini AI en Chatbot. We zijn de
afgelopen jaren best bekend geworden met het AI. En wat blijkt? Het blijkt soms
best handig te zijn!
We zien dan ook dat AI steeds meer zijn intrede doet in de
recruitment wereld. Tools die cv’s scannen, outreaches doen of zelfs de eerste
screening doen. AI wordt steeds toegankelijker. Ook aankomend jaar nemen we
zeker nog geen afscheid van AI en automatisering. Nee: we gaan er juist meer
gebruik van maken. Zo zien we in 2025 een verschuiving van generieke
AI-modellen naar AI-oplossingen die specifiek zijn ontworpen voor recruitment
doeleinden. Deze gespecialiseerde tools begrijpen onze markt en uitdagingen beter,
en functioneren dus beter.
Dus buckle
up Recruiters! AI is coming.
De Candidate
journey
Sollicitaties zijn het nieuwe goud. Schaars! Daarom zien we
dat de candidate journey steeds belangrijker wordt. Kandidaten verwachten een
soepel, duidelijk en transparant proces. Niet schakelen wordt afgestraft in
deze markt.
We gaan kandidaten dus
meer behandelen als klanten. En dat is terecht!
Zorg er dit jaar dus voor dat je volledige recruitmentproces
– van het moment van solliciteren tot het onboarden van je nieuwe medewerker –
als een huis staat. Behandel die sollicitant als een klant. Zit er bovenop.
Laat van je horen en kom afspraken na. Zo zorg je voor een prettige en soepele
candidate journey.
Mobile first
De millennials onder ons herkennen het misschien wel. Grote
aankopen of beslissingen doe je op een groot scherm (lees: laptop of computer).
Dat is aan het veranderen! Vroeger (lees: vroegah) solliciteerden we
voornamelijk via deze grote schermen. Tegenwoordig zie je steeds meer een shift
naar mobiel. Bij ons is inmiddels de meerderheid van het verkeer via zo’n klein
schermpje. Zorg er dus voor dat je website én je sollicitatiepagina
mobile-proof zijn. Voorkom ellendig lange vragenlijsten en overweeg zelfs om
het verplicht uploaden van het cv achterwege te laten. Als je mobile first
werkt, ga je dat terugzien in je resultaten.
2025 belooft een mooi jaar te worden! Gebruik AI en
automatisering in je voordeel, focus je op de candidate journey en zorg ervoor
dat je website mobile-proof is, dan staan er mooie dingen te gebeuren!
Deel dit artikel op social media
1
Eén van onze vacatures trekt jouw aandacht
2
Schrijf je in en solliciteer
3
In een persoonlijk gesprek leren we elkaar kennen
4
Sprankelend presenteren wij jou bij onze opdrachtgever
5
We begeleiden je tijdens een sollicitatietraject
6
Start met jouw nieuwe baan!